En blogg till minne av min son, som mötte sitt öde en mycket tidig höstmorgon
den 16 augusti 2004.
Ödet ville att de två älgarna skulle passera samtidigt som Mathias och hans bästis kom med sin bil. Henrik var den ende som klarade sig.

I min gamla blogg finns många tankar och funderingar, välkommen att ta del av dem.

Länk till min
gamla blogg på blogg.se, följer du länken kommer du direkt in under fliken "bloggar tillägnade Mathias".




.

torsdag 4 juni 2009

Vissa dagar...

... är mer saknadsdagar än andra.


Vad det beror på vet jag inte, det är en känsla som finns där redan när jag slår upp ögonen på morgonen.

Inte så att jag gråter, men där finns en sorgsenhet och tyngd. Sordin.
Fastän jag skrattar och pratar och skojar, så finns den där, tyngden.

Idag är en sådan dag.

Jag skulle vilja skriva, återigen vilja skriva alla orden som kom för mig den där första dagen. Återge alla sekunder som finns bevarade som i ett blixtsken från det att jag öppnade dörren, halv sju på morgonen, iklädd morgonrock, sömndrucken och oförberedd. Samtidigt så beredd.

De svarta uniformerna, kvinnan som stod lite längre ner i trappan - prästkragen lyste - uniformerna och prästkragen skrek till mig att något var fel. Men VAD?

Att man hinner tänka så många tankar på bråkdelen av sekunder. Vem? För vems skull är de här?

Så börjar de fråga efter mitt namn. Så frågar de om jag har en son som heter Mathias.

Då vet jag.

Jag minns fortfarande allt. Så mycket nytt som jag glömt, alla nya minnen som inte fastnar, nya lärdomar som skjutsar av som smör på heta stenar.

Men dessa sekunder finns för alltid knivskarpt inbränt i sinnet. Som på film, och filmen suddas inte ut, bleknar inte, utan är fortfaranade efter snart fem år lika skarp.
... hela den första dagen finns minut för minut bevarad på film. Men filmen finns bara i mitt huvud.

2 kommentarer:

  1. Jag kan inte föreställa mej hur det är att förlora ett barn... jättekram!

    SvaraRadera
  2. Lena svarar Tiny:
    Nej, man kan inte det, om man inte "varit där".
    OCH, visst är det väl bra, för man ska ju leva livet - inte oroa sig för ointräffade sorger och olyckor, då blir man ingen bra mamma för sina barn.
    Sorg kommer när sorg vill...

    SvaraRadera